Fjällrävens rygsæk Kånken er blevet en klassiker.
Nu hyldes tasken i udlandet – 47 år efter lanceringen.
Det er snart tid til alle mulige skoleår. Det betyder også, at det er tid for mange forældre at købe skoletasker. Ofte er disse tasker en rygsæk. Men hvilken rygsæk skal man egentlig købe? Måske en af svensk design? Måske en… fra Fjällräven? 47 år er gået, siden Fjällrävens rygsæk ved navn Kånken først så dagens lys.
Kånken blev skabt i 1978 for at hjælpe med at forebygge rygproblemer blandt svenske skolebørn. Rygsækken blev straks meget populær. I dag, næsten 50 år efter lanceringen, er den lige så elsket. Faktum er, at den er et af Fjällrävens mest solgte produkter. Den klassiske rygsæk beskrives som “lige så anvendelig til og fra skole eller arbejde som på udflugt og rejse.”
Kånken hyldes som den perfekte rygsæk
For 15 år siden, i 2010, blev Kånken lanceret i udlandet. Snart begyndte rygsækken at dukke op i aviser og blogs. Der dukkede et foto op af Madonna med familien. Stjernens søn David Banda bar en skovgrøn Kånken på ryggen. Et par år senere blev Facebooks grundlægger Mark Zuckerbergs dengang toårige datter fotograferet med rygsækken på. Også prinsesse Estelle bar en Kånken, da hun startede i børnehaven.
Men hvorfor er Fjällräven Kånken en så populær taske? Avisen The New York Times har for nylig skrevet en lang artikel om rygsækken. Der beskrives den som ‘perfekt’.
“Kånken er min favorit til dagsture, shopping eftermiddage og flyrejser”, skriver artikelforfatteren.
Hun roser tasken for både dens retrocharme, dens mange lommer og for at den er så let.
“Selvom den er lille (30 x 28 x 13 cm), er Kånken også overraskende rummelig”, skriver forfatteren.
Hun fortsætter:
Jeg kan godt lide, at der ikke er plads til for meget (det er bestemt ikke en taske til en bærbar computer), men der er plads til alt, hvad man har brug for på en dagstur.