Den er lille, brun – og findes i utallige menneskers hjem.
Nu er den mest solgte kaffekop mere populær end nogensinde.
Trends kommer og går. Det, der er in den ene dag, er ude den næste – og omvendt. Lige nu er porcelæn fra 1960’erne og 1970’erne det hotteste. Især et bestik er meget efterspurgt på auktionssider som f.eks. Tradera, på loppemarkeder og i genbrugsbutikker.
Servicen er brun, glaseret og passer både til hverdagsbrug og festdækning. Så, hvilket porcelæn taler vi om? Jo! Servicen, der går under navnet Ruska, fra Arabia. Porcelænet blev designet af designeren Ulla Procopé i 1960’erne, og dets jordfarver og rustikke form er helt rigtigt lige nu.
Arabia Ruska (Ruska betyder efterårsfarver på finsk) er af den glaserede stentøjstype. Det, der gør servicen så unik, er både dens alsidige og praktiske design (Ruska kan bruges til madlavning, servering, bagning og endda frysning! Servicen tåler både opvaskemaskine og mikroovn) og dens popularitet.
Servicen blev solgt mellem 1960 og 2000 (eller rettere sagt mellem 1961 og 1999), hvilket betyder, at den var i produktion i hele 40 år! Og måske er det netop det, der gør, at kopperne i serien er Finlands mest solgte kaffekopper (servicen er i øvrigt en klassiker i hele Skandinavien).
Så meget koster Arabias Ruska på auktion
“Ruskas glasur er sprød brun med små forskelle mellem de forskellige eksemplarer og ligner japansk raku-keramik. Den er fremstillet ved hjælp af en metode, hvor pulveriseret jern påføres en mat glasur, hvilket giver hvert eksemplar et individuelt og håndværksmæssigt udseende”, skriver Wikipedia.
Siden 1999 er Arabias Ruska-serie dog faldet i glemmebogen. Indtil for nylig. Som sagt: nu er netop dette service et must for mange mennesker, især 80’ere og 90’ere, der er i fuld gang med at skabe deres egne unikke hjem.
Men hvad koster denne serie så på auktion? Forskellige dele er mere eller mindre eftertragtede, og kaffekopperne synes at være særligt populære. Et sæt med et par stykker koster normalt omkring tusind kroner. Mere end seks eller otte koster mere end det.
Gad vide, hvilken kaffekop der er Sveriges mest solgte? Ja, den er hvid, rund og går under navnet BL. Koppen er skabt af Karin Björquist.
”Valget af materiale til det nye service faldt på benporcelæn, som har høj kantfasthed og kan laves tyndt, men alligevel tåler hård håndtering. At fremstille et stabelbart service i dette materiale er krævende, da den mindste formafvigelse gør, at det ikke fungerer. For at opnå en konkurrencedygtig pris forsøgte man at producere billigere i Sydkorea. Det gav ingen resultater, da det viste sig, at delene ikke kunne stables”, skriver Gustavsbergs porcelænsfabrik.
Så hvad koster dette service? Ja, det er billigere end Arabia. 24 dele koster i skrivende stund omkring 500 kroner på Auctionnet.