Indkøb i Costco er pludselig blevet populært. Er boykotten af amerikanske varer slut?
Kæmpe portioner jordnøddesmør, makaronikroketter med ost, chips med syltede agurker og cupcakes med rød glasur. Det er blot nogle af de ting, man kan prøve, hvis man krydser Øresund og besøger den nyligt åbnede amerikanske retailgigant Costco.
Butikken ligger i Malmö og åbnede den 1. juli efter en debat, der har raset det meste af de sidste seks måneder, nemlig om boykot af amerikanske varer. Vi forudsagde selv, at den nye tendens ville være at droppe amerikanske varer og købe europæiske for ikke at støtte Donald Trumps politik og for at stå sammen i Europa.
Mest læste
Salling har taget initiativer som at placere stjerner på europæiske varer og oprette Facebook-gruppen »Boykot varer fra USA«, som har fået et betydeligt antal medlemmer og på tidspunktet for skrivningen af denne artikel har nået 94.000 medlemmer.
Meget tydede på, at danskerne var på vej ind i en ny æra, hvor Coca-Cola og Colgate ville blive solgt mindre, og Jolly Cola og Zendium mere. Men Salling Group og Coop meddeler nu, at situationen er vendt tilbage til status quo før Donald Trumps genvalg. Det rapporterer TV2 .
Med andre ord er boykotten faktisk blevet aflyst, uden overhovedet at være kommet i gang. I mellemtiden er der opstået en helt anden tendens i det eftertragtede TikTok-land. Nogle vil måske kalde det en form for negativ reaktion. Det er nu blevet moderne at prale over for sine følgere med sine indkøb i det amerikanske Costco, hvilket på internettet er blevet døbt »indkøb fra Costco«.
‘Min målgruppe vil se det’
En af dem, der besøgte Costco, var den 30-årige danske content creator Harris Smaylovic. For ham var turen motiveret af flere årsager. Indtryk fra indkøb i det gigantiske supermarked med et enormt udvalg af varer, nysgerrighed efter at prøve produkter, som der var skrevet om på sociale medier, og især Costcos eget bageri var fristende.
For mig forbinder jeg det ofte med USA. Alt det forskellige bagværk, som man normalt kun kan købe der.
I sin fangst på TikTok viser Harris Smailovic blandt andet chokolademuffins, bagels og krydderiblandingen ‘Alt undtagen bagel’.
Allerede inden Harris Smailovic tog til Costco, vidste han, at turen ville ende med en video om hans levering til TikTok. Det skyldtes to ting: For det første kan han selv godt lide at se videoer om leveringer og på den måde få inspiration til sine egne indkøb. For det andet ved Harris, at disse indkøb, især i Costco, er meget populære på TikTok i øjeblikket. Det er godt indhold, der får mange visninger.
Allerede inden jeg tog afsted, vidste jeg, at folk ville finde det interessant, og at min målgruppe ville se det.
Harris Smailovics foto, der blev offentliggjort i slutningen af juli, har fået omkring 82.000 visninger og lidt over 3.000 likes. Det er blevet delt mere end 100 gange.
Har du overvejet at besøge American Costco i lyset af den debat, der er opstået i medierne?
– Ja, det har jeg tænkt på. Både på grund af den negative reaktion på mine kommentarer og på grund af spørgsmålet om, hvorvidt vi bør stoppe med at støtte amerikanske virksomheder.
Ekspert: Tendensen er aftagende
Costco adskiller sig fra de danske supermarkeder, vi er vant til. Costco har et medlemskabssystem, hvilket betyder, at man skal være medlem for at komme ind i butikken. Medlemskabet koster omkring 330 danske kroner. Desuden kan man købe alt der: fra møbler og tøj til delikatesser og køkkenudstyr. Og, hvad der ikke er uvæsentligt, det var netop det, Harris Smilovic kom efter: et stort bageri, hvor man kan købe friske amerikanske klassikere som bagels, cheesecake, donuts og meget andet.
Costco ligner i mange henseender Bilka – bare større, vildere, billigere og mere amerikansk .
Forbrugsanalytiker Brian Kjer Sommer fra PriceRunner hævder, at varer fra USA er særligt populære takket være de sociale medier:
Mange synes, det er sjovt at købe noget, de har set på de sociale medier. Derudover er der endnu et aspekt: hvis man ikke kan rejse til USA, kan man stadig gå derhen (til Costco, red.) og købe nogle af disse varer.
Selvom fødevarekoncernerne Salling Group og Coop ikke kan spore den danske boykot, viser en undersøgelse foretaget af Business Danmark, at næsten halvdelen af danskerne i større eller mindre grad har afvist amerikanske produkter på grund af den amerikanske præsident og hans politik.
Brian Kjer Sommer ser dog ikke noget lignende i danskernes forbrugsmønstre.
Det er som om, at folk i starten blev lidt mere følsomme over for det, men det er ikke en tendens, vi reelt kan se, og som vi kan drage nogen konklusioner af. Så der er faktisk ingen forskel.
Betyder det, at danskerne elsker Heinz ketchup og Kellogg’s cornflakes mere, end de hader Donald Trump? Måske. Ifølge Brian Kjer Sommer er der mange andre faktorer end international politik, der påvirker danskernes købsvaner:
Priserne er generelt steget, især på fødevarer, og derfor har økonomien haft særlig stor indflydelse på danskernes valg. Desuden er det typisk, at når noget bliver nyhed, hører vi om det i et stykke tid, men glemmer det hurtigt igen.
Og danskernes købsadfærd strækker sig for det meste ikke længere end til, at det pågældende produkt falder i god smag hos flertallet:
“Hvis der pludselig dukker et produkt op, der bliver meget populært, får det en til at tænke over, hvor det kommer fra,” siger Brian Kjer Sommer.
TikTok vil se Costcos salg
Harris Smailovic har heller ikke bemærket nogen særlig boykot.
I stedet har jeg opdaget, at der for eksempel på TikTok er stor interesse for Costco og disse butikker, på trods af hvad man har kunnet læse i medierne.
Harris Smilovic ved også allerede, at han snart vender tilbage til Costco.
Jeg tager derhen igen i oktober. For jeg ved, at det snart er Halloween. Der er helt sikkert noget, jeg gerne vil have fat i. Og jeg har også tænkt mig at lave indhold om det.