Flyrejser bliver farlige: forskere advarer om et voksende problem i luften

Hvis tendensen fortsætter, kan flyvning blive en betydeligt mindre populær transportform.

Flyrejser har altid været ledsaget af turbulens, men ny forskning viser, at det nu forekommer oftere og mærkes meget stærkere end for et halvt århundrede siden. Dette rapporteres af Interesting Engineering.

Dette gælder især den såkaldte »klar luftturbulens« — et usynligt fænomen, der opstår uventet, selv når vejrforholdene ser rolige ud.

Normal turbulens opstår under visse vejrforhold — under flyvninger i regnvejr eller i tæt skydække. Men klar luftturbulens er af en anden karakter. Den dannes i en højde af ca. 9-10 kilometer, tæt på jetstrømme.

Hurtige luftstrømme kolliderer med langsommere strømme og skaber kraftige vindskift, der forstyrrer atmosfæren. Og det er netop på grund af fraværet af skyer, at det ikke kan ses på konventionel radar. Det betyder, at det er svært for piloter at undgå at flyve ind i et område med turbulens.

Det er denne »usynlighed«, der gør fænomenet særligt farligt: Passagerer og besætning har ikke tid til at forberede sig, og manglen på sikkerhedsseler resulterer ofte i skader.

Luftfartsindustrien søger nye måder at opdage sådanne forstyrrelser på. Ifølge professor Ahmed Busnain fra Northeastern University i USA arbejder virksomheder som Boeing på LIDAR-systemer (laserscanning af atmosfæren), der kan opdage turbulens op til 15 kilometer foran flyet.

I øjeblikket er piloter hovedsageligt afhængige af vejrudsigter og rapporter fra andre besætninger. Forbedrede sensorer kunne øge sikkerheden betydeligt.

Samtidig er flyene selv blevet stærkere: moderne modeller har fleksible vinger, forbedrede aerodynamiske kontrolsystemer og avancerede autopiloter, som hjælper dem med at modstå rystelser bedre. Men det er stadig bedre at undgå områder med turbulens end at flyve igennem dem.

Konsekvenserne af dette fænomen er ikke kun teoretiske. I 2024 stødte et fly fra London til Singapore på svær turbulens, hvilket resulterede i en passagers død. Ifølge den amerikanske luftfartsmyndighed (FAA) blev 30 passagerer og 116 besætningsmedlemmer mellem 2009 og 2021 alvorligt såret som følge af turbulens.

Forskere forsøger nu at forstå klimaets rolle i forekomsten af turbulenszoner i klar himmel. I 2023 viste en undersøgelse, at antallet af tilfælde af »alvorlig og ekstrem« turbulens er steget med næsten 55 % siden 1979.

Scroll to Top