Grøn te, der har sine rødder i Østen, har fået en fast plads på menuen, især i de større byer i Europa.
I gamle dage var det meditation, zen-haver og japanske munke, der lagde grunden til tilberedningen af den lækre grønne matcha-te.
Men forestil dig nu, at i stedet for koi-fisk er der stole i caféer og byliv, og i stedet for munke er der en skare af fashionable mennesker i centrum af Aarhus.
Det kan stadig købes i sin rene form, som det var tiltænkt, men det er nok bedst at drikke det med et strejf af vestlig indflydelse – for eksempel med havremælk eller jordbær. Det vigtigste er, at det ser appetitligt ud.
For den smaragdgrønne te er gået fra at være en stille ceremoniel ritual til at blive en af de mest populære drikkevarer i de fleste større byer i verden.
Ifølge Martin Petersen og Mone Wormser, ejerne af matcha-caféen Hakko i centrum af Aarhus, er efterspørgslen enorm.
Jeg synes, det har været ret overvældende, fordi vi ser, at folk står i kø det meste af tiden for at komme ind.
Parret havde en idé om at åbne en café, der specialiserede sig i matcha, men de var bange for at tage chancen og frygtede, at det ville blive en fiasko. Men disse frygt var ubegrundet.
Det går bare rigtig godt. Vi sælger hovedsageligt matcha.
Café Hakko åbnede i december sidste år og arbejder allerede på at åbne endnu en café.
Selv store kæder som Lagkagehuset har forskellige matcha-drinks på menuen.
Hvad er matcha?
Matcha stammer fra Kina, men for næsten 1000 år siden blev det en del af japanske munke ritualer. Her blev grøn te brugt både som medicin og som en central del af den tidskrævende og ceremonielle kunst at drikke te. I modsætning til klassisk te, hvor man blot udvinder aromaen fra bladene og drikker væsken, indtager man ved tilberedning af matcha hele bladet – findelt og pisket med vand – så man får al grøn te’s kraft i sin kop.
Men den globale begejstring har også en bagside. Ifølge trendforskeren Julia Lame er efterspørgslen så stor, at den japanske produktion har svært ved at følge med. Matcha er en te, der kræver tid og omhu at dyrke, og der begynder at opstå problemer med forsyningen.
Æstetik og velvære
En af dem, der ofte gik forbi den lange kø ved Hakko, var børnehavepædagog Karen Migind-Klausen.
Hver gang jeg prøvede at sætte mig ned, opstod der en kø, fordi jeg ville sidde ned, og det var umuligt.
For Karen er æstetik en vigtig faktor, når hun beslutter, hvilken morgenfrisure hun skal have, eller hvad hun skal drikke til maden.
Jeg spiser ikke noget, der ikke smager godt. Eller i det mindste prøver jeg ikke at gøre det.
Og hun er ikke alene om det.
#Matcha
Ifølge trendforsker Julia Lame er det grønne fænomen ikke kun blevet populært på grund af smagen, men også fordi det ser godt ud på sociale medier.
Det er meget fotogent mad. Det er en utrolig smuk grøn grøntsag, der udstråler sundhed, energi og overflod og hurtigt spredes på sociale medier — netop fordi den er så smuk.
På sociale medier var hashtagget #matcha på tidspunktet for skrivningen af denne artikel blevet brugt mere end 9 millioner gange, og brugerne delte fotos af pænt anrettede matcha med deres følgere. I caféen Hakko i centrum af Aarhus ses den samme tendens: Her er den visuelle æstetik perfektioneret, både i møbeldesignet og i betjeningen, og caféen deler gerne stilfulde fotos af matcha taget af gæsterne.
For kunder som Karen Migind-Klavsen begyndte kærligheden til grøn munkete under en rejse til Italien med sin datter.
Vi var i Milano, og min datter fandt et rigtig godt sted at spise morgenmad, og deres matcha var simpelthen fantastisk, og jeg blev helt betaget af stedet.
Den drik, der delte folket
“Ligesom koriander enten er en gave fra guderne eller en spand sæbe i munden, så er matcha det, der deler vandet,” siger Julia Lame.
Faktisk er der ikke mange, der synes, det smager godt, hvis man ikke tilsætter mælk eller noget andet og drikker det næsten som te.
Dagens matcha-valg blev, ligesom i Milano, truffet på baggrund af det ydre.
Jeg så den på Instagram med hindbær, sirup og en slags trefarvet noget. Det så fantastisk ud.
Og dommen er, at smagen lever op til udseendet.
Smagen er simpelthen fantastisk. Nej, den er virkelig lækker — jeg kan godt lide konsistensen. Det er noget mellem te og en milkshake, meget lækkert.