Salesforce afskediger 4.000 medarbejdere: ‘Jeg har brug for færre hoveder’

Ingen holder sig tilbage, når CEO’en for softwaregiganten forklarer, hvorfor han har besluttet at afskedige et stort antal medarbejdere.

Mange frygter, at den hurtige udvikling inden for kunstig intelligens i de senere år kan koste almindelige mennesker deres job.

Marc Benioff, CEO for det amerikanske softwarefirma Salesforce, gør absolut intet for at dæmpe denne frygt blandt befolkningen. Tværtimod.

I forbindelse med den store bølge af fyringer erklærede han, at han simpelthen ikke længere har brug for at ansætte rigtige mennesker.

»Jeg har reduceret antallet af medarbejdere fra 9.000 til omkring 5.000. Simpelthen fordi jeg har brug for færre hoveder,« sagde han ifølge CNBC i The Logan Bartlett Show podcast.

Det er nok rigtigt. Salesforce har med tiden etableret sig som en af de førende inden for udvikling af kunstig intelligens-teknologier med hensyn til implementering i arbejdsstyrken.

Tidligere på sommeren udtalte Benioff selv, at AI tegner sig for op til 50 procent af det arbejde, der udføres af virksomheden som helhed.

Dette sker blandt andet gennem den såkaldte »Agentforce«, der er oprettet af Salesforce, og som står for kundesupport.

I denne forbindelse talte CNBC med HR-konsulent Lori Ruttmann, der anser denne udvikling for at være en potentielt forstyrrende tendens.

“Massefyringer har været et direkte resultat af udbredelsen af kunstig intelligens-teknologier. Hvis dit netværk kunne hjælpe dig med at finde et job, ville det allerede have gjort det. Du er nødt til at udvide dine horisonter, færdigheder og sociale kreds. Du er nødt til at udvikle dig selv,” siger hun ifølge publikationen.

Når vi taler om kunstig intelligens, kan du her læse om, hvad David Goldager, en ekspert i raket teknologi inden for kunstig intelligens, arbejder på i øjeblikket.

Scroll to Top