Den smukke gamle havn og mange historiske huse: En slentretur gennem Stade er værd at tage. Hansestaden mellem Hamborg og Cuxhaven er også et godt udgangspunkt for ture til Altes Land og på Elben.
Bindingsværk, vand og en mere end 1.000 år gammel historie præger den lille by Stade mellem Cuxhaven og Hamborg. I den renoverede gamle bydel er historien til stede overalt. Smukke bygninger fra forskellige epoker pryder gaderne og torvene. De ældste bygninger, såsom hvælvingen i rådhusets kælder, stammer fra tiden før 1500. Da Stade efter den store brand i 1659 for det meste blev genopbygget, er der særligt mange huse og kunstgenstande fra barokken.
Fra den gamle havn gennem den gamle bydel
Den gamle havn er et af de mest idylliske steder i den gamle bydel.
Blandt de seværdige bygninger er kirkerne St. Wilhadi og St. Cosmae, rådhuset med et imponerende portal, Schwedenspeicher og adskillige bindingsværkshuse. Et godt udgangspunkt for en byrundtur er fiskemarkedet ved den gamle havn. Der slår det turistmæssige hjerte i Stade, og talrige restauranter og caféer tilbyder siddepladser ved vandet.
Oplev Stade fra vandet
Rundt om den gamle bydel løber voldgraven. Den gamle vandvej er velegnet til at udforske byen. Flodbåde afgår regelmæssigt fra Holzhafen til en times rundtur. De aktuelle datoer offentliggøres af Stade Tourismus på deres hjemmeside. Fra byhavnen afgår der også skibe til udflugter på Elben. En særlig oplevelse er en udflugt med Ewer »Wilhelmine von Stade«. Det tidligere fragtskib, der er restaureret af skoleelever, sejler om sommeren på korte ture og dagsture til de små havne ved Unterelbe eller til vadehavet ved Elbmündung.
Til frilandsmuseet på øen
Ikke langt fra byens centrum ligger en lille ø. Svenskerne skabte den under deres herredømme som en del af deres fæstningsanlæg, den såkaldte Bleicher-Ravelin. Allerede i 1910 oprettede Stade Geschichts- und Heimatverein (Stades historie- og lokalforeningsforening) et af Tysklands første friluftsmuseer på området. Det viser ved hjælp af historiske bondegårde og fabriksbygninger samt en mølle, hvordan menneskerne i regionen tidligere levede og arbejdede.
Mere end 1.000 års historie
994 nævnt første gang i skriftlige kilder, udviklede den lille købstad Stade sig til en vigtig havne- og handelsby. I 1209 fik den byrettigheder. Fra det 13. århundrede sejlede købmænd fra Stade ad bifloden Schwinge til Elben og derfra videre til Holland og Danmark. Dengang tilhørte byen Hanseforbundet og var i begyndelsen vigtigere end Hamborg. Fra 1645 til 1712 herskede svenskerne over byen og udbyggede den til en vigtig fæstning med en stor voldgrav.
Udflugt fra Stade til Alte Land
Alte Land kan nemt udforskes på cykel. Fra Elbedæmningen er der en smuk udsigt.
Sydøst for Stade ligger Alte Land, Tysklands største sammenhængende frugtdyrkningsområde. Når træerne blomstrer om foråret, ligner Elbmarshen et hav af æble-, pære- og kirsebærblomster. Det smukke landskab og de hyggelige landsbyer med gamle bindingsværksgårde gør regionen til et interessant udflugtsmål – også uden for blomstringssæsonen. Fra Elbedæmningen kan cyklister, vandrere og rulleskøjteløbere nyde den vidtstrakte udsigt over frugttræerne på den ene side og floden på den anden side. Mange stier fører også gennem plantagerne. Nogle landmænd tilbyder hestevogns- eller traktorture for besøgende.
Regionale specialiteter lavet af æbler
Ud over frisk frugt har regionen andre kulinariske specialiteter at byde på, som for det meste er tilberedt med æbler. Heriblandt æblesuppe, Altländer Apfelbrand, æbletærte og Altländer Diekpedder – frisk æblejuice med et skud frugtbrændevin, som drikkes både kold og varm. Altländer Hochzeitssuppe, en kraftig bouillon med oksekød, kan også anbefales. En specialitet fra Stade er Eierbier. Til denne drik blandes æg, sukker, kanel og citron med øl og koges.
Med smalsporet jernbane gennem Stades markland
For jernbanefans er det værd at tage en afstikker til Deinste, der ligger ti kilometer syd for Stade. Der har medlemmerne af det tyske Feld- und Kleinbahnmuseum siden 1967 samlet historiske feltbanevogne. De smalsporede industribaner blev tidligere især brugt til materialetransport i landbruget og på fabrikker. På en to kilometer lang jernbanestrækning kan besøgende køre med i vognene.